• Judith Hopf, "A Line", Scandinavium, 2018 © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018
  • © Judith Hopf/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2018


A Line

Konstnär: Judith Hopf
Material: färg, betong
Mått: (hxbxd):
Placering: Valhallagatan 2-4, 412 51 Göteborg visa karta-->
Placerat år: 2018

En orange linje rör sig lekfullt över marken och bildar ett mönster. Anar du ett ansikte eller en vinkande hand i virrvarret?

Linjemönstret, som skulle kunna motsvara hockeyspelarnas rörelse över isen eller en ringlande kö, knyter visuellt samman en stor markyta utanför Scandinavium.

Konstverket är skapat specifikt för platsen av den tyska konstnären Judith Hopf och hennes kollega Florian Zeyfang. Det är en del av Scandinaviums ombyggnadsprojekt som slutfördes 2018 och har tagits fram i samarbete med Higab, Got Event, 02landskap arkitektkontor, ABAKO arkitektkontor och Göteborg Konst.

Komplext och lekfullt

Linjen, som ser ut att vara ritad i ett enda svep, är både komplex och lekfull, strukturerad och kaotisk – precis som stämningen kan vara i väntan på att bli insläppt till arenan. Den orange färgen knyter an till Scandinaviums ursprungliga kulör och vid linjens slut ligger en orange puck i jätteformat.

En av inspirationskällorna är den amerikanske konstnären Saul Steinberg. I hans humoristiska linjeteckningar kan du ständigt hitta nya perspektiv och sätt att se motivet. Enligt Judith Hopf handlar det bland annat om att lyfta det spontana och icke-perfekta:

”Det är lite som en dröm. Du klottrar lite på ett papper och sen förstoras det upp ute på en offentlig plats. Jag gillar det för det symboliserar att små idéer och det som inte verkade viktigt kan ses ur ett annat perspektiv och i ett större sammanhang.”

Delta i verket

Judith Hopf menar också att linjen är något vi alla kan relatera till. Så här beskriver hon det:

”Två punkter på en ritning kan bli ett ansikte. Det visar också hur mycket vi människor sätter oss själva i centrum och alltid försöker spegla oss själva. Men på platsen framför Scandinavium befinner sig linjen inte på en skulptur utan direkt på marken och använder omgivningen. På så sätt kan betraktarna också vara en del av verket, inte bara spegla sig i det.”

Judith Hopf föddes 1969. Hon har sedan tidigt 1990-tal bott och arbetat i Berlin och är professor vid Staatliche Hochschule für Bildende Künste i Frankfurt am Main. Hennes konst rör sig kring objekt, installationer, grafiskt arbete, text, performance och film. Hon har bland annat haft separatutställningar vid Secession i Wien, Portikus, Frankfurt och Badischer Kunstverein.

Här kan du läsa en intervju (på engelska) med konstnären som curatorerna Åsa Norberg och Jennie Sundén gjorde i samband med invigningen.

 


-Till konstkartan-