• "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
  • "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
  • "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
  • "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
  • "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
  • "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. © Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014
  • "Inne i Björns rum" © Katarina Norling/Bildupphovsrätt 2018. Foto: Jan Peter Dahlqvist, 2014


Inne i Björns rum

Konstnär: Katarina Norling
Material: betong, klinker, rostfritt stål
Mått: (hxbxd): 150 x 500 x 500 cm (ca)
Placering: Rymdtorget 7B, 415 19 Göteborg, Sverige visa karta-->
Placerat år: 2005

På Rymdtorget mellan Bergsjöskolan och spårvagnshållplatsen har en stjärnformad farkost landat. Skissen till verket gjordes i konstnärens kollega Björns rum.

1999 ordnade Charles Felix Lindbergs donationsfond en skisstävling för att ta fram ett nytt konstverk till någon av Göteborgs offentliga platser. Det blev en farkost med formen av en sjöstjärna skapad av konstnären Katarina Norling som vann.

Processen att välja plats för verket tog tid. 2005 kom önskemål från Framtiden AB, SDN Bergsjön, Tryggare Mänskligare Göteborg och Bergsjöskolan om att konstverket skulle placeras på Rymdtorgets hållplats i Bergsjön. I november samma år invigdes den 5 x 5 meter breda, en och en halv meter höga och 2,5 ton tunga skulpturen på den önskade platsen.

Verket har fem armar och är klätt i en mosaik av rödmålad betong, tusentals skärvor av golvklinkers i olika färger och skedar och soppslevar i rostfritt stål, som liknar ögon som tittar ut ur skulpturen.

Fem armar – fem syskon

Idén till skulpturen kom från ett annat av Katarina Norlings verk och utvecklades sedan enligt konstnären själv som en del i en personlig process:

”Själva skissen till den offentliga skulpturen gjorde jag en kväll 1999 på min favoritarbetsplats. Jag lånade Björns rum och satt där för mig själv och arbetade. Vid den här tiden var jag inne i ett extra smärtsamt skede: allt det som hade varit det allra viktigaste för mig hade försvunnit. Efter min mors död i hjärtattack på en resa i Italien, försvann även min far. Han hittade en ny familj, och vår kontakt bröts.

Som adoptivbarn kände jag mig sviken och på något sätt tillbaka-lämnad till barnhemmet som jag en gång kom ifrån när jag var liten. Mina adoptivföräldrar hade aldrig velat berätta någonting om min bakgrund, och de ville inte heller att jag skulle ta reda på något. Men när jag arbetade med Inne i Björns rum tog jag steget och började göra efterforskningar. Därför är mina resor till olika arkiv och mina möten med mina framforskade syskon i olika delar av Sverige också invävda i skulpturen.

Besvikelsen var att min biologiska mamma inte ville träffas, hon menade att det aldrig hade hänt. Men skulpturen har fem armar och jag hittade fem syskon. Jag kände igen någonting hos mig själv, någon kroppsdel, i varje syskon jag fann, så det kändes som om jag själv var en skulptur som höll på att ta form. Inne i Björns rum berättar min historia och jag hoppas att den också ska bidra till att nya berättelser berättas.

Jag brukar alltid sova bredvid mina verk när jag arbetar med dem, men den här gången var det inte möjligt. Varje kväll slungades jag bort från min skulptur och fick ta in på vandrarhem, hyra ett rum någonstans eller någon gång bo på hotell.”

Skapades i ett tält

Arbetet med konstverket skedde i ett specialbyggt tält på muraren Mats Karlssons tomt i Lindome. Han var den som räknade ut hur skulpturen skulle byggas för att klara både hetta och kyla. 1999-2000 reste Katarina Norling varannan vecka från sitt hem i Stockholm till tältet i Lindome för att arbeta med skulpturen.

Katarina Norling levde mellan 1963 och 2019. Efter att ha läst litteraturvetenskap, journalistik och religionsvetenskap på Stockholms universitet började hon studera konst på Birkagårdens folkhögskola. Hon fortsatte sedan på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Hon har haft många separatutställningar och skrivit texter, gjort bokomslag och arbetat med scenografi till dans och opera. Ett omtalat verk är Bobos hjärta från 1996, placerat utanför biblioteket vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Verket Inne i Björns rum är inköpt Charles Felix Lindbergs donationsfond. Fonden finansierar offentlig konst i Göteborg och göteborgarna kan påverka vilka platser som blir aktuella för konstgestaltning.


-Till konstkartan-